Sunday, October 19, 2008

Kualiti adalah keutamaan – BAM

Dalam persediaan untuk menghadapi sukan Olimpik di London 2012, Persatuan Badminton Kebangsaan (BAM) mengambil langkah untuk mempertingkatkan mutu setiap atlet yang bakal mewakili Malaysia di sukan tersebut.

Nama seperti Datuk Lee Chong Wei, Hafiz Hashim, Wong Mew Choo, Julia Wong dan lain-lain lagi akan membarisi pasukan negara untuk menghadapi tentangan hebat di Sukan Olimpik di London 2012 ini.

BAM menegaskan bahawa kualiti atlet negara akan dipertingkatkan agar mampu beraksi dengan baik dan membawa pulang pingat dalam pertandingan tersebut. Dalam usaha ini, BAM harus meneliti psikologi atlet kerana ramai atlet negara kita tidak mampu menguruskan mental mereka ketika berhadapan dengan lawan yang hebat.

Atlet negara kita harus diperkemaskan dan diperlengkapkan dengan ilmu psikologi agar mampu mengawal gementar atau mudah luntur semangat disamping mampu mengawal emosi ketika beraksi. Dengan ini, atlet negara akan lebih bijak membaca strategi lawan disamping melaksanakan strategi yang sesuai ketika berhadapan dengan pihak lawan.

No comments: