Friday, July 18, 2008

Penantian 21 tahun tercapai jua

Bagi Hasli Izwan Amir Hasan, atlet dalam acara menembak, penantian selama 21 tahun akhirnya memberi membuka ruang kepadanya untuk beraksi sebagai wakil tunggal dari Malaysia untuk acara tersebut. Beliau menyemai impian sejak dari usia 10 tahun lagi setelah teruja dengan kesungguhan idolanya, Sabiahmad Abdul Ahad, penembak negara yang beraksi di Olimpik Los Angeles pada 1984.

Hasli yang kini berusia 31 tahun, berasal dari Ipoh menyatakan bahawa telah pelbagai cabaran yang beliau tempuh sepanjang 21 tahun untuk menempatkan dirinya di tangga ke-11 terbaik dunia dalam acara rapid pistol 25 meter, takhta yang melayakkan beliau untuk bertanding di Olimpik Beijing 2008.

Beliau yang telah banyak meraih kejayaan seperti kejayaan mendapat tempat ke-2 dalam Kejohanan Asia di Kuwait, johan dalam acara tembak tubi di Sukan Komanwel 1998 dan juga di Sukan Sea dalam acara yang sama.

Walaubagaimanapun, menurut beliau, seperti atlet lain, kadang kala beliau menghadapi masalah mengekalkan prestasi yang cemerlang dimana beliau hanya mendapat pingat gangsa di Sukan Komanwel 2006 di Mebourne, Australia.

Kegagalan beliau menyertai Sukan Olimpik Athens 2004 tidak sama sekali mematahkan semangat beliau untuk terus mara dan berusaha mempertingkatkan kebolehannya bagi mencapai impiannya ke Olimpik.

Sifat begini yang harus diambil ikhtibar bagi semua atlet kita di Malaysia, dimana semua atlet kita harus sentiasa bersemangat dan menanamkan azam yang kuat untuk mencapai target yang telah disasarkan sekaligus mengharumkan nama negara kita, Malaysia.

Penantian yang lama, ditambah usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi, InsyaAllah akan membuahkan hasil yang positif. Yang penting, jangan biarkan semangat kita patah dan luntur dek kegagalan dan kekalahan kerana disebalik kegagalan dan kepahitan merasai kekalahan, pasti kan kunjung tiba kemanisan kejayaan hasil dari kegigihan dan kesabaran...

2 comments:

lincah_kadok said...

kejayaan tiada makna jika tanpa kesyukuran...

aiShaH said...

En Li ni adalah super senoir di FSr.. First batch diploma then dia sambung belajar ke UM.. Mmg atlit yg membanggakan negara