Friday, August 15, 2008

Hargailah Sungai Kita

Saya terbaca satu jurnal berkenaan kepentingan sungai kepada kita. Memang tidak dapat dinafikan betapa pentingnya sungai kepada seluruh hidupan di muka bumi ini. Walaupun manusia sedar kepentingan sungai sebagai sumber protein kepada manusia dan hidupan lain.

Kalau kita kaji sejarah, tamadun manusia berkembang pesat di kawasan di muara-muara sungai seperti tamadun Babylon, Ur, Urik dan lain-lain tamadun. Ini menunjukan dengan wujudkan punca air seperti sungai, ia sangat membantu dalam mewujudkan permodenan yang hebat.

Walaubagaimanapun, kesedaran itu sedikit demi sedikit terhakis pabila wujudnya sumber air dari paip yang disalirkan terus ke rumah. Tidak perlu lagi ke sungai untuk mendapatkan air. Maka bermulalah era pencemaran air sungai yang semakin hari semakin berleluasa dilakukan oleh manusia yang tidak bertanggungjawab.

Walaupun banyak kempen telah dijalankan, kompoun dan denda dikenakan serta usaha membersihkan sungai dilakukan tetapi ia masih gagal mengawal pencemaran sungai yang dilakukan oleh manusia sendiri.

Sedarkah kita implikasi dari pencemaran sungai ini sangat banyak yang mana ia membawa bencana kepada diri kita sendiri. Sebagai contoh, banjir kerana saliran air sungai tersumbat, bau busuk kesan dari pembuangan sampah sarap serta penyakit berbahaya berpunca dari dari air sungai yang tercemar kini telahpun menimpa ke atas kita. Adakah kita mahu diberikan lagi bencana hasil dari kelalaian serta sikap ambil lewa kita? Tepuk dada tanya hati..

No comments: