Tuesday, August 19, 2008

(Off Record) Keikhlasan

Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh meriah. Semua keluarga dan sahabat handai mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia mempelai tersebut..Suatu majlis yang penuh meriah dan terhibur. Kedua mempelai begitu anggun dan gagah dalam persalinan yang indah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya:Sayang, abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaim ana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita', katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. 'Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia ...'

Isterinya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak mereka sukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tempat tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam benak fikiran mereka masing-masing.Esok pagi selepas sarapan, mereka sedia membincangkannya. 'Sayang mulai dulu ya', saran suaminya.

Lalu si isteri mengeluarkan senarainya. Banyak sekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat lalu terus membaca senarainya itu.Ketika si isteri mulai membacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan bahawa didalam mata suaminya bersinar jernih airmata yang terbentuk didalamnya kemudian pelahan-lahan airmata suaminya mulai mengalir keluar membasahi pipinya. 'Maaf, apakah sayang harus berhenti ?' tanyanya.'Oh tidak, teruskan ...' jawab suaminya.

Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang tersenarai. Setelah selesai membacanya lalu dia kembali melipat kertasnya dengan manis dan meletakkannya di atas meja dan berkata dengan bahagia dan manja, 'Sekarang giliran abang pula membacakan senarai untuk sayang'.

Dengan suara perlahan si suami berkata,'Abang tidak mencatat sesuatupun di atas kertas abang. Bagi abang, sayang sudah sempurna, dan abang tidak ingin dan tidak akan mengubah dirimu Sayang..... Sayang adalah tersendiri. Sayang adalah pelengkap segala kekurangan abang... Dan jika adapun kekurangan sayang, kekurangan itulah yg mendekatkan hati abang dengan sayang... Jika ada apa-apa kekurangan pada sayang, sebenarnya itu adalah kekurangan abang pada sayang……. Jika ada apa-apa kesilapan pada sayang, itu adalah kesilapan abang… Jika ada apa-apa dosa pada sayang, itu adalah dosa-dosa abang yang lalai membentuk sayang dan keluarga….Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati suaminya ..... bahawa suaminya menerima dirinya seadanya.Dia kemudian tertunduk dan menangis ...

P/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dengan orang lain?...Kalau jawapan nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Kerana tiada manusia yang SEMPURNA dalam dunia ini dan sentiasa ada yang perlu diperbaiki.. .Wallahualam'Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita kerana kelebihan kita dan menerima segala kelemahan kita, sudah pastilah orang ini adalah sangat ikhlas menyayangi diri kita... INSYAALLAH.'

HARGAILAH APA YANG TELAH ALLAH BERIKAN PADA KITA

3 comments:

SilverKurma said...

fuyoo..
nice article there bro..
touching mouching g2..
haha..
cian laki dia nangsi kan kan kan?

watch out!!!! said...

sememangnya kita sering kali mencari keikhlasan
diri sendiri mengaku ikhlas
tapi dimane keikhlasan 2
dalam dunia hari ini susah nak cari keikhlasan hati orang
baik lelaki mahupon pompuan

aiShaH said...

Sayu baca article u nie.. tu la pasangan yang berkahwin selalunya cuba menunding jari kepada pihak lain kalau ada amsalah berlaku..