Tuesday, August 5, 2008

Budak 7 Tahun beri ceramah (plan publicity)

Baru-baru ini, bersempena sambutan Israk Mikraj, seorang anak muda yang hanya berumur 7 tahun, Mujibur Rahman, dari negara jiran telah dijemput untuk berceramah di satu majlis anjuran Persatuan Penduduk Taman Setia Jaya, Sungai Besar, Sabak Bernam.

Pendekatan yang diketengahkan pada sambutan tahun ini agak berbeza kerana ia menggunakan langkah memberi pendekatan kepada anak muda terutama remaja untuk lebih menjurus ke arah keagamaan. Ini kerana remaja kini sudah lebih menjurus kepada hiburan yang melalaikan dan semakin pudar sifat ingin mendalami ilmu agama. Hal ini menjadi kebimbangan umat Islam kerana tonggak yang bakal menerajui kepimpinan akan datang kurang mempunyai pendidikan agama.

Program sebegini merupakan satu method yang baik pada pendapat saya kerana pengetahuan agama sangat penting dalam melahirkan generasi yang faham dan tahu membezakan di antara yang halal dan yang haram. Kita harus ingat, kehidupan kita bukan sahaja di dunia tetapi kita juga akan melalui satu lagi kehidupan yang kekal abadi iaitu dunia Akhirat.

Bagi pemuda zaman kini, diharapkan agar dengan wujudnya program-program ilmu sebegini, menjadi satu platform untuk mereka berubah dan sedar bahawa keseronokan yang mereka nikmati kini adalah bersifat tidak kekal bahkan ia akan membawa kehancuran kepada hidup mereka di dunia ini.

Oleh itu, rebutlah peluang sebegini dalam usaha mencari hidayah Allah dengan memahami dengan lebih mendalam tentang agama agar kehidupan mereka lebih menjurus kepada mencari kebahagiaan di akhirat kelak. Contohilah Mujibur Rahman, seorang kanak-kanak yang hanya berumur 7 tahun tetapi telah berusaha mendalami Ilmu agama sehinggakan mampu menjadi penceramah yang hebat.

No comments: