Tuesday, August 5, 2008

Kelompok lima terbaik menjadi sasaran

Amirul Hamizan Ibrahim, jaguh angkat berat negara kita melahirkan rasa yakin beliau untuk berada dikedudukan antara lima yang terbaik dalam acara itu pada temasya Sukan Olimpik di Beijing nanti. Amirul memberitahu bahawa beliau yakin strategi yang dirangka mampu membawa beliau ke arah matlamat yang telah beliau tetapkan itu.

Jurulatih Amirul, Lin Xin Hui juga melahirkan rasa yakin beliau kepada anak didik setelah persediaan yang dilakukan oleh Amirul. Lin mengharapkan Amirul bukan sahaja mampu berada dalam kelompok lima yang terbaik, dalam masa yang sama merangkul pingat emas dalam acara yang diduduki beliau kini.

Kesungguhan dan keyakinan yang ditonjolkan oleh Amirul harus dicontohi oleh atlet kita kerana tanpa kesungguhan dan keyakinan yang jitu, atlet bukan sahaja mudah diganggu gugat emosi mereka bahkan fizikal mereka juga tidak bersedia menghadapi cabaran. Dalam masa yang sama juga, para atlet tidak boleh terlalu berkeyakinan kerana dibimbangi mereka akan memandang rendah kepada pihak lawan.

Persediaan yang perlu dilakukan bukan sahaja dari aspek emosi dan fizikal tetapi persediaan spiritual jau harus dititik beratkan kerana kita harus sedar bahawa kekuatan kita bukan datang dari diri kita sendiri tetapi ia hadir dan anugerah dari Yang Maha Esa...

No comments: