Saturday, August 16, 2008

Atlet minda kelas pertama penyumbang kecemerlangan sukan

Bila bercerita tentang senario pencapaian atlet negara kita, ramai juga mempersoalkan berkaitan pencapai akademik mereka. Persepsi masyarakat kita ada yang berpendapat atlet negara kita kurang berpendidikan dan dalam masa yang sama tidak "perform" di dalam sukan yang mereka ceburi. Ibu bapa yang memikirkan kecemerlangan akademik akan menegah dan melarang anak-anak mereka dari menceburi bidang sukan untuk memberi tumpuan kepada pencapaian akademik.

Perkara ini harus dikikis dari minda ibu bapa kerana tidak semua atlet negara kita yang sebegitu. Kita ambil contoh, Datuk Nicol Ann David, seorang wirawati negara kita yang cemerlang dalam sukan yang beliau ceburi, dalam masa yang sama cemerlang dalam pelajaran dan akademik beliau. Atlet sebeginilah yang ingin dihasilkan dan dilahirkan oleh negara kita kerana dengan ilmu pengetahuan, masyarakat tidak memandang rendah kepada atlet bahkan lebih menyanjung atlet yang mempunyai kegigihan serta kecekalan sebegini.

Bagi mencapai minda kelas pertama, ilmu pengetahuan sangat penting kerana dengan ilmu pengetahuan, para atlet mampu menjana minda mereka untuk menjadi atlet minda kelas pertama sekaligus menyumbang kecemerlangan sukan di negara kita.

Ilmu pengetahuan mampu menjadikan seseorang itu mempunyai martabat yang tinggi kerana dengan ilmulah seseorang mampu membezakan kebaikan dan keburukan, bertindak secara efektif dan kerana inilah, tidak mustahil akan lahir lagi lebih ramai atlet seumpama Datuk Nicol Ann David sekaligus memberi sumbangan yang sangat baik kepada negara kita dalam bidang sukan.

1 comment:

yokohamarinos said...

atlie malaysia mudah berpuas hati dengan pencapaian mereka, bukan nak bersikap tamak, tapi semangat untuk menjadi yg terbaik di kalangan yg terbaik mst ada...